آموزش در خدمت توسعه فقر قرار گرفته است
زرافشان گفت: در کشورهایی با درآمد بالا بیش از ۵۰ درصد ورود به دانشگاه کاهش یافته که نشان میدهد آموزش در خدمت توسعه فقر قرار گرفته است.
معاون اسبق آموزش متوسطه مطرح کرد؛
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی زرافشان معاون اسبق آموزش متوسطه در پنل مبارزه با فقر آموزشی در همایش فقر پژوهی که در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: نتایج تحقیقات رابطه دو سویه فقر و آموزش در حوزه بین المللی نشان میدهد در کشورهای فقیر سه درصد جمعیت وارد دانشگاه شدند، اما در کشورهایی با درآمد بالا این نسبت بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ این یعنی آموزش در خدمت توسعه فقر قرار گرفته است.
او با اشاره به دو نکته مربوط به عرضه و تقاضا گفت: یک نگاه این است که آموزش، باید توسعه یابد و عرضه شود چراکه رشد آموزش منجر به رفع فقر میشود.
در نگاه دوم معتقدند که نباید آموزش را عرضه کنیم بلکه باید مبتنی بر تقاضا باشد، اما بنده معتقدم بین عرضه و تقاضا باید تعامل برقرار شود.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با دغدغه تنوع مدارس و جداسازی دانش آموزان مواجه هستیم، تاکید کرد: در واقع به جز مسائل آموزشی این تنوع چالش برانگیز شده و در سال جاری شاهد به راه افتادن یک جنجال رسانهای و اجتماعی درباره توزیع رتبههای برتر کنکور در مدارس خاص بودیم.
زرافشان با انتقاد از جداسازی گسترده دانشآموزان گفت: نخبگانی که میتوانند عامل محرک پیشرفت باشند تفکیک شده و به جای مدارس دولتی در مدارس خاص تحصیل می کنند.
شرایط به گونهای پیش میرود که رتبههای برتر کنکور ۲۳ سال است که متعلق به دانش آموزان یک استان خاص است و ۴۰ درصد دانش آموزان این استان در مدارس خاص درس میخوانند.
فاصله کیفیت آموزش مدارس خاص با مدارس دولتی زیاد است.
در حال تکمیل/