فرهنگسازی کمپین«بیقیمت نخریم» به کمک مردم و رسانه احتیاج دارد
مشهد- رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: برای اجرای کمپین «بیقیمت نخریم» مشکلی نداریم ولی راهاندازی این کمپین نیاز به فرهنگسازی دارد و این فرهنگسازی باید از سوی مردم و رسانه انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمودبنانژاد در نشست خبری کمپین «بیقیمت نخریم» که پیش از ظهر امروز در محل دفتر روزنامه شهرآرا مشهد برگزار شد، اظهار کرد: کمپین «بیقیمت نخریم» نیاز به فرهنگسازی دارد و این فرهنگسازی باید از جانب مردم و رسانهها باشد، ما از جنبه قانونی برای این کار مشکلی نداریم و مسئلهای که هست همراهی مردم در این پویش است.
مردم اگر در فروشگاهی کالایی را بدون درج قیمت و با قیمت بالا مشاهده کردند نخرند و مطالبه گر درج قیمت روی کالا باشند.
رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: بازار در حال حاضر بهشدت رقابتی است و در مجموع اگر بگذاریم بازار به روال خود یعنی عرضه و تقاضا پیش برود بسیار خوب است، دوسال پیش همین موقع با شیوههای مختلف مانند قرعهکشی، فروش اقساطی، فروش باکارت یارانه و....
لوازمخانگی را میفروختند و این ثبات خود ضد تورم بود.
در ادامه امید جلیلی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با بیان اینکه در خیلی از اماکن درج قیمت معنایی ندارد، افزود: بهعنوانمثال مجتمع تک که گویا چیزی به این اسم درج قیمت روی کالا برای کسبه آنجا معنی نداشته است، در این امر فرهنگسازی باید انجام شود.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۲ هزار و ۶۷۸ گزارش تخلف عدم درج قیمت داشتیم که گرانفروشی هم تخلف بعدی بوده، البته مبنای تخلفات عدم درج قیمت است که برای این موضوع تعزیرات اهمیت فراوانی قائل است.
رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی بیان کرد: متأسفانه بارها شاهد بودیم واحدهایی که مکرر تخلف داشتند و بازهم این تخلف را انجام دادند که این مسئله به خاطر کمبود جزای نقدی بوده و قبول داریم این میزان جزای نقدی بازدارنده نیست اما سعی شده اقدامات بازدارنده جدیتری برای متخلفان در نظر گرفته شود.
لذا پلمب نتیجه خوبی برای واحدهایی که اصرار بر تکرر گرانفروشی و نداشتن درج قیمت دارند، است.
جلیلی ابراز کرد: در بحث واحدهای صنفی و بهداشتی اگر حضور رسانهها را داشته باشیم میتواند بسیار مفید باشد.
با پیدا کردن جعبه رنگهای شیمیایی در قنادی بزرگ در مشهد آن را بهسرعت پلمب کردیم، رنگهای مصنوعی سرطانزایی که در آن قنادی وجود داشت بهشدت متأثرکننده بود.
امیر دلداری، مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه گفت: در واحدهای صنفی درصد سودهای متفاوت وجود دارد و گاهاً قیمتها در بازار متفاوت است، حداکثر سود در بازار میوه و ترهبار ۱۰ تا ۳۵ درصد است و کسی که بالاتر میگیرد گرانفروش محسوب میشود.