دانشآموزان خلاق استان بوشهر حمایت میشوند/ تقویت روحیه پژوهشگری
بوشهر - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان بوشهر از تقویت روحیه پژوهشگری بین دانشآموزان خبر داد و گفت: دانشآموزان خلاق استان بوشهر حمایت میشوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود قاسمی پیش از ظهر یکشنبه در نمایشگاه جابر ابن حیان اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان یک تسهیلگر باید کودکان را به مثابه یک شهروند خوب برای جامعه تربیت کند.
قاسمی ابراز داشت: اگر آموزش ما به تربیت دانش آموزان خوداتکا و خلاق روی آورد بدون شک دانش آموزان می توانند از خلاقیت های خود در آینده صاحب شغل و جایگاه مناسبی باشند.
وی خواهان همکاری رسانه ها در نجات دانش آموزان این سرمایه های ارزشمند کشور از زندان حفظ محوری و محبوس شدن در تئوری ها شد و گفت: برای اینکه برنامه خوبی تنظیم شود باید صدای ما به والدین برسد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان این که خانواده باید از ما دانش آموز خلاق طلب کنند نه دانش آموز نمره ۲۰، اضافه کرد: حذف مشق شب به روش سنتی باعث شد که ما بدانیم برای آموزش خلاقیت در مدارس باید در ابتدا والدین را آموزش دهیم تا بدانند که با حفظ محوری و رونویسی بی اثر نمی توان آینده ای برای دانش آموزان و فرزندان خود متصور باشند.
وی با اشاره به رویکرد جدید جشنواره جابر ابن حیان افزود: دست سازه های کودکان در نمایشگاه قابل مشاهده خواهد بود و جنبه رقابتی آن حذف خواهد.
قاسمی با بیان این که خیلی از دانش آموزان با برچسب هایی روبرو می شوند که موفقیت های آنها را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد ادامه داد: اگر مادر ادیسون (کاشف برق) از برچسب وارد شده به کودک خود جلوگیری نمی کرد امروز خلاقیت ادیسون و به تبع دنیای تکنولوزی دیرتر باید به پیشرفت می رسید.
این مقام با تاکید بر این که دست به دست هم دهیم و کودکان خود را از حصارهای ساخته شده و اضطراب نامطلوب خارج کنیم اظهار داشت: این موضوعات باید در بین خانواده ها تکرار شود و این باور که مهارت جای حفظ محوری را بگیرد تقویت شود.
قاسمی خاطر نشان کرد: اگر دانش آموزان موفق به درک صحیح چگونه آموختن و یادگرفتن باشند با خلاقیت خود می توانند موفق باشند.
وی بیان کرد: سیستم آموزشی امروز مبتنی بر محفوظات است و در آن پژوهش و ترغیب دانش آموز به خلاقیت و مهارت تقریباً جایی ندارد و با وجود طرح هایی چون جابر بن حیان و غیره در آموزش و پرورش می توان به فردا امید داشت.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش یادآور شد: طرح جابر به منظور تقویت روحیه پژوهشگری، پرورش خلاقیت، تقویت همکاری و کار گروهی در دانش آموزان، تقویت میل به یادگیری و ارتقای سطح علمی در مدارس دنبال می شود.
وی اضافه کرد: جشنواره جابر ابن حیان از طرح های موثری است که موقعیتی را فراهم کرده است تا دانش آموزان با دستان خود سازه هایی را بسازنند و تفکر خلاق را دنبال کنند.
قاسمی ادامه داد: این جشنواره باعث شد دانش آموزان از حافظه محوری به سمت تفکر خلاق بروند و در نهایت به سمت اقتصاد دانش بنیان که کلید نجات آینده کشور است پیش روند.
وی تصریح کرد: در سال های گذشته دانش آموزان ابتدایی در مدارس کمتر به سمت فعالیت های عملی و درک مسائل راهنمایی شدند و این جشنواره به عنوان طرح کم نظیر، کودکان را در محور مناسبی قرار داده است.
قاسمی با بیان این که برای ساخت یک آینده روشن و متجلی باید از امروز به دستان کودکان و آینده سازان توجه کرد افزود: فردای یک جامعه را کودکان امروز رقم خواهند زد پس باید کودکان را با آنچه مفید است آشنا کرد.