خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هنوز الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم

فارس | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 23 دی 1398 - 17:23
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: با وجود ١١٠ سال سابقه قانونگذاری در آموزش‌ و پرورش هنوز الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم.
پرورش،توسعه،معاونت،منابع،آموزش،معاون،وزارت،الهيار،تركمن،مسائ ...

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: با وجود ١١٠ سال سابقه قانونگذاری در آموزش‌ و پرورش هنوز الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم.
به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن صبح امروز در دیدار وزیر آموزش پرورش با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، اظهار کرد: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع یکی از اصلی‌ترین معاونت‌ها و شالوده‌های وزارت آموزش‌ و پرورش است که اگر ذره‌ای کوتاهی در کار انجام شود، تمام وزارتخانه دچار مشکل خواهد شد.
وی افزود: بنا بر تعریف وزیر آموزش‌ و پرورش، «معلم جانشین تمام نداشتن‌هاست» و این معاونت مسؤول همه نداشته‌های آموزش‌ و پرورش است و اولین مخاطب جامعه هدف این معاونت، یک‌ میلیون معلم آموزش‌ و پرورش است چراکه با سلایق و نیازهای مختلف معلمان روبه‌رو است.
سی هزار درخواست در سال در موضوع نیازهای فردی و صنفی به ما ارسال می‌شود
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سالانه 30 هزار درخواست از افراد در موضوع نیازهای فردی و خواسته‌های صنفی داریم که محدودیت‌های قانونی اجازه نمی‌دهد تمام این درخواست‌ها محقق شود.
وی تصریح کرد: کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با هجمه‌های زیادی مواجه هستند و در پرداخت‌های مالی، در هر بخشی از آموزش‌ و پرورش کوچک‌ترین اشتباهی صورت بگیرد به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع ارجاع می‌دهند و کارکنان این معاونت از این لحاظ در شرایط سختی کار بیشتری قرار دارند.
الهیار ترکمن با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خود را بر علت‌یابی قرار داده‌ایم، گفت: در این معاونت نگاه علت‌یابی داریم و نگاه روزمرگی و گذراندن امور نیست و اگر این غبارها را کنار بزنیم قطعاً نسل بعدی مدیریتی در آموزش‌وپرورش با شناسایی مسائل و مشکلات می‌توانند بهتر برنامه‌ریزی و کار کنند.
وی ادامه داد: تلاش کردیم تا به زبان و فهم مشترک برای شناسایی مسائل آموزش‌ و پرورش دست پیدا کنیم و خوشبختانه امروز هرکدام از دفاتر این معاونت فهرست مشخصی از مسائل را دارند که با نگاه حکمرانی خوب و راهبردی وزیر آموزش‌ و پرورش مشکلات حل خواهد شد و زمینه‌های پیشرفت مهیا خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کارهای در دست اجرا در این معاونت، اظهار کرد: از ابتدای سال ١٣٩٩ ستاد تدوین برنامه هفتم توسعه را در این معاونت تشکیل می‌دهیم که کار برنامه‌ریزی خود را برای نظام تعلیم و تربیت آغاز خواهد کرد تا جایگاه مناسبی برای آموزش‌ و پرورش پیش‌بینی کنیم.
الهیار ترکمن بیان کرد: با وجود ١١٠ سال سابقه قانونگذاری در آموزش‌ و پرورش هنوز الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم و نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش‌ و پرورش را شکل نداده‌ایم.
وی افزود: رشد جمعیت دانش‌آموزی و فشار توسعه کمی در دهه ۶٠ و ٧٠ منجر به استانداردزدایی در آموزش‌ و پرورش شد و آموزش ‌و پرورش به همین علت در شرایط کنونی با استاندارد شرایط کاری معلم، کلاس، تجهیزات و منطقه آموزشی فاصله دارد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: در آموزش هزینه دریافت می‌شود و هزینه انجام می‌گیرد، درحالی‌که فرایند تبدیل هزینه به سرمایه دچار مشکل است و روند شکل‌گیری سرمایه انسانی در آموزش‌ و پرورش ملموس نیست.
وی با اشاره به اینکه جامعه شناسان و اقتصاددانان معتقدند که آموزش‌ و پرورش منافع اجتماعی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی و مافیای کنکور برای دریافت کیفیت آموزشی می‌روند و در چنین شرایطی بیشتر منافع فردی در نظر گرفته می‌شود.
الهیار ترکمن اضافه کرد: بی‌ثباتی مدیریتی باعث شده غلبه راه‌حل‌های موقت به‌جای راه‌حل‌های اساسی افزایش پیدا کند و علت مسائل و مشکلات گم‌شده است لذا در تعریف مسأله دچار مشکل هستیم چراکه نشانه‌های مشکل را به‌جای مشکل می‌گیریم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش باید شغل محور برنامه‌ریزی و فعالیت کند اما در حال حاضر شاغل محور است.
الهیار ترکمن تأکید کرد: به علت عدم هماهنگی کامل بین قوایی که در کار اجرا و قانونگذاری و در برخورد با مسائل آموزش‌ و پرورش وجود دارد، باعث شده است تا آموزش‌ و پرورش قربانی این عدم هماهنگی بین دو قوه مورد اشاره شود.
وی تصریح کرد: در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با سیاست‌گذاری‌ها و محدودیت‌های خارج از وزارت آموزش‌ و پرورش مواجه هستیم که در بسیاری از موارد ما را مسؤول این سیاست‌گذاری‌ها می‌دانند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه تا سال ١۴٠۵ در مجموعه اجرایی کشور خواهد ماند، گفت: برنامه هفتم توسعه قطعاً مطالبه نظام آموزش‌ و پرورش از مجموعه اجرا و قانونگذاری کشور است و اگر کمک فکری و ورود جدی کارکنان این معاونت نباشد نمی‌توانیم در این برنامه حضور جدی داشته باشیم.
انتهای پیام/