هنوز نظام سنجش صلاحیتهای حرفهای معلمان استقرار نیافته است
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: هنوز نظام سنجش صلاحیتهای حرفهای معلمان استقرار نیافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی زرافشان معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر که شامگاه گذشته روی آنتن رفت، با بیان اینکه خوشبختانه دولت یک گامی مهم را در حوزه رتبهبندی برداشته است، اظهار کرد: در چندسال اخیر یکی از دغدغههای مورد درخواست همین بود و در سند تحول بنیادین دو نظام رتبه بندی و سنجش صلاحیتهای حرفه ای مورد انتظار است.
کامل کننده نظام رتبه بندی، استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه ای است.
وی افزود: در آیین نامه باید صلاحیتها گستردهتر و دقیقتر تبیین شود؛ گام دوم برای تکمیل این موضوع که به تقسیم پول هم منتهی نشود توجه به نظام سنجش صلاحیت حرفه ای در دوران خدمت است.
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در راهکار ۱۰_۲ سند تحول دو نظام تعریف شده و ما هنوز استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه ای را نداریم.
در سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام شده و برای سنجش صلاحیت مدیران مدارس کانونهایی تعریف شده که میتوان از آن الگو بهره گرفت.
زرافشان درباره مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش با کشورهای دیگر دنیا در این زمینه، گفت: در مراحل تدوین، تولیدکنندگان سند بررسیهایی را انجام داده اند اما در ادامه کار و به ویژه در سنجش صلاحیت، اخیراً کاری آغاز شد و هنوز به نتیجه نرسیده است.
تجربه یک ارزیابی بین المللی معلمان وجود دارد و پژوهشگاه موظف شد آن را مورد بررسی قرار دهد؛ از این تجربیات میتوان استفاده کرد و منطبق با سندتحول، نظام خودمان را تدوین کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که انگیزه دانشجو معلمان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان چیست؟
علت کسر درصدهایی از حقوق از دانشجو معلمان چیست، گفت: معلمان با معلمان سایر کشورها مقایسه میشوند تا انگیزه و امکانات برای آنها فراهم نشود؛ نمیتوان انتظار زیادی برای حضورشان داشت.
کسر این مبالغ از حقوق، برای تامین بخشی از هزینه دانشجویان در طول تحصیل است.
اگر آنها را مانند دیگر دانشجویان دانشگاههای دیگر قلمداد کنیم باید گفت که هزینه این خدمات چون تغذیه و… کمتر است.
باید اینها به طریق اولی فراهم شود.
زرافشان ادامه داد: قانون متعهدین خدمت قابل تجدیدنظر است.
همانطور که دیگر دانشگاهها ردیف سرانه دانشجویی دارند برای دانشجو معلمان هم قابل پیش بینی است و میتواند از طرف وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد شود.
چند اقدام اساسی لازم است.
زرافشان ادامه داد: برای دانشجو معلمان نیز باید سرانه مانند سایر دانشگاهها تصویب شود.
در برنامه پنجم توسعه هم دانشگاههای فنی به وزارت علوم رفت در خالی که مختص آموزش و پرورش بودند.