جام باشگاههای کتابخوانی به روایت اهل کتاب
در چهارمین سال فعالیت جام باشگاهای کتابخوانی برخی از فعالان در این رویداد فرهنگی از برنامههای اجرا شده در آن میگویند.

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: در چهارمین سال فعالیت جام باشگاهای کتابخوانی بیست هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان با سیصد و هفتاد هزار کودک و نوجوان عضو در سراسر کشور به کتابخوانی و ترویج کتاب مشغول هستند، در این گزارش با شماری از باشگاههای برگزیده کتابخوانی درباره فعالیتهایشان در زمینه ترویج کتابخوانی گفت وگو کردیم.
زینب سنچولی مسئول کانون پرورش فکری شهرستان کلاله و تسهیلگر دو باشگاه کوچه رندان و اختر با اشاره به فعالیتهای باشگاه کتابخوانی در این شهرستان، گفت: ما در خرداد ۱۳۹۶ برای اولینبار در کلاله میزبان جناب علیاصغر سیدآبادی برای دوره ترویج کتابخوانی بودیم.تعداد زیادی از علاقمندان به ترویج کتابخوانی از شهرستان کلاله و روستاهای اطراف امده بودند و در ان کارگاه شرکت داشتند.
ما در کانون پرورش فکری بودیم و به درخواست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان وظیفه دبیرخانه جام باشگاهها را به عهده گرفتیم.
نتیجه این شد که در سال هزار و سیصد و نود وشش، حدود سی و پنج باشگاه کتابخوانی ثبت شد و کار نمودند و در آن سال باشگاه بچههای آسمان از شهرستان کلاله که همه معلول بودند برگزیده کشوری شدند.
سنچولی افزود: باشگاه ما از ابتدای سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرده است، فعالیتهای بسیار متنوعی دارد.
یافتن خیرین برای تهیه کتاب و توزیع آن در مناطق محروم، در ماه رمضان ارسال بستههای فرهنگی به خانوادههای کم درآمد در کنار بسته غذایی کتاب هم اهدا میشد.رفتن به روستاهای صعبالعبور و برگزاری کارگاههای کتابخوانی و اهدا کتاب، رفتن به نمایشگاه کتاب استانی و نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به همراه اعضا از فعالیتهای ما به شمار میرود.
مسئول کانون پرورش فکری شهرستان کلاله با بیان اینکه تأثیر فعالیت بچهها بطور مستقیم این بوده که تعداد کتابخوانها هر روز رو به افزایش است، خاطر نشان کرد: نوجوانها اگر دیده بشوند و بدانند که کارشان ارج گذاشته میشود صد درصد با ذوق و شوق فعالیت میکنند طوری که وقتی دو باشگاه ما از مراسم اختتامیه جام باشگاههای سال ۱۳۹۷ در باغ کتاب تهران برگشتند با انرژی صد چندان به کار ترویج کتابخوانی پرداختند، دیده شدن برای آنها خیلی مهم است.
مریم بهرامنژاد مسئول باشگاه طلوع مهر و دوستی استان اصفهان، با اشاره به جزئیات برنامههای خود در باشگاه کتابخوانی، اظهار کرد: از سال گذشته شهریورماه ما فعالیت خود را آغاز کردیم، سعی کردیم فعالیتهای خود را ابا بزارهایی مثل بازی فکری و..
جذاب کنیم؛ از سویی فعالیتهای ما در زمینه شناسایی کودکان کار نیز است.
نکته جالب قضیه آنجاست که پدرومادرهایی که بی سواد هستند ولی در مقابل اکثریت فرزندان آنها عاشق کتاب شدند؛ بچهها برای خود هدف دارند به طوری که از زمانی که در باشگاه کتابخوانی فعالیت میکنند آنها روخوانیشان بهتر شده است.
بهرامنژاد نقش مربیان در باشگاه کتابخوانی را بسیار مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: مربی خودش باید عاشق کتاب باشد و از سویی بیشتر کتابهایی که در جام باشگاهها خوانش میشود باید متناسب با نیاز مربیان باشد.
همچنین زینب ابویسانی مسئول باشگاه کتابخوانی استان استان خراسان رضوی گفت: از خرداد سال ۱۳۹۶ باشگاه کتابخوانی ما تأسیس شد و به مدت دو سال در جشنواره شرکت کردیم که در سال ۱۳۹۷ رتبه اول را کسب کردیم ما در کنار کتابخوانی بچهها را به مسائل ترویج کتاب نیز دعوت کردیم؛ به طور مثال ما در مدارس بریده کتابهای منتخب را آماده میکنیم و این بریدهها را به بچهها آموزش میدهیم ضمن اینکه هر هفته برنده کتاب و نام نویسنده را معرفی خواهیم کرد.
ما با همکاری مسئولان شهرستان در دل روستا طرح روستای پاک را ایجاد کردیم و برای بچههای روستا کتابها را معرفی میکنیم و خیلی از آنها عضو کتابخانه روستای ما شدند؛ در نتیجه میزان مطالعه غیر درسی در مدارس در بین نوجوانان خیلی بیشتر شده است.
ابویسانی درباره زمان برگزاری جشنواره جام باشگاه کتابخوانی نیز داشت: سال گذشته شروع باشگاه کتابخوانی ازمهر ماه بود و این زمان نامناسبی است و بسیاری از بچهها مشغول تحصیل هستند و فعالیتها در زمینه باشگاه کتابخوانی کم رنگ میشود فصل تابستان زمان بهتری برای اجرای برنامه باشگاه کتابخوانی است.
اهداف باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان به این شرح است: کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفتوگو و تقویت استدلال و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، آشنایی بچهها با محیطهای مرتبط با کتاب همچون کتابفروشی، کتابخانه و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی، گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی، پیشرفت تحصیلی از راه برنامهای سرگرمکننده میان کودکان و نوجوانان، کمک به تأسیس و تقویت کتابخانههای کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محلهای، مسجدی، ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان، کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب.
این رقابت در پنج بخش «باشگاه برگزیده»، «تسهیلگر برگزیده»، «نویسنده برگزیده»، «بهترین فیلم موبایلی درباره کتاب»، «مهدکودک برگزیده» برگزار میشود.