سیر صعودی علم کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی/ استقلال کلام اسلامی
مهر
|
دین و اندیشه
|
دوشنبه، 24 دی 1397 - 11:00
فیضی پور گفت: جامعه اسلامی به تمام ابعاد کلامی به صورت معتدل توجه دارد ولی اگر به صورت منفرد بپردازد، تمدن اسلامی شکل نمیگیرد مثل عدالت طلبی بدون توحیدمحوری که عامل نوعی استبداد است.

خلاصه خبر
فیضیپور گفت: در ابتدا باید دین را تعریف کرد، نقطه مشترک تعریفها، اسلام است یعنی دین را به معنی اسلام آوردهاند، فرهنگ لغتهای مشهور اینگونه وارد شدهاند و در فرهنگ لغات عربی مثل لسان العرب، قاموس قرآن و … نیز به همین معنا یعنی اسلام مطرح شده است.
و در تعریف اخلاق گرایانه دین گفتهاند، دین عامل تشخیص وظیفه و دستور الهی است.
کتاب فلسفه دین از علامه جعفری با گردآوری عبدالله نصری یک منبع خوب در این تعاریف است.
با مجموعه آیات الهی در امثال سوره مائده، نساء و … معلوم میشود، دین حقیقی همان اسلام مبتنی بر ولایت اهلبیت علیهمالسلام است اسلام که نام آخرین دین الهی است، آئین اسلام همان انقیاد و تسلیم محض الهی معرفی شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ روش مشترک زندگی، اندیشه و کنش است، گفت: تمدن به معنی شهرنشینی و تخلق به اخلاق و آداب شهری و …است.
امر تمدن فراتر از فرهنگ جامعه است.
پیشینه علم کلام اسلامی از خود قرآن شروع میشود که در آیات الهی بحث شده است، مباحث توحید، نبوت و امامت و ...
وی در ادامه سخنانش به سیر صعودی علم کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی پرداخت و گفت: استقلال کلام اسلامی از کلام یهودی و مسیحی؛ بینیازی از تدوین دانش کلام در ابتدای اسلام مراحل سیر کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی هستند.
فیضی پور در مورد نقش آفرینی علم کلام در اعتبار فرهنگ و تمدن گفت: این نقشها عبارتند از: عامل شکوفایی؛ عامل توجه به علم و تفکر و حکمت؛ ایجاد عقلانیت و خردورزی.
این نویسنده در مورد جایگاه علم در تمدن سازی اسلامی گفت: علم ذاتاً ارزشمند است از منظر قرآن (هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون…) محدودیت مکانی و زمانی و جنسیتی در علم آموزی وجود ندارد.
جایگاه عالم در تمدن سازی اسلامی چنان است که گفته شده : مداد العلماء افضل من دماء الشهدا.
تمدن اسلامی زمانی است که کل عالم مطیع ولایت و اولی الامر باشد.
تحصیل و رسیدن به منزلت انسانی زن و خانواده از برکات اسلام شناسی و کلام اسلامی است.
و در تعریف اخلاق گرایانه دین گفتهاند، دین عامل تشخیص وظیفه و دستور الهی است.
کتاب فلسفه دین از علامه جعفری با گردآوری عبدالله نصری یک منبع خوب در این تعاریف است.
با مجموعه آیات الهی در امثال سوره مائده، نساء و … معلوم میشود، دین حقیقی همان اسلام مبتنی بر ولایت اهلبیت علیهمالسلام است اسلام که نام آخرین دین الهی است، آئین اسلام همان انقیاد و تسلیم محض الهی معرفی شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ روش مشترک زندگی، اندیشه و کنش است، گفت: تمدن به معنی شهرنشینی و تخلق به اخلاق و آداب شهری و …است.
امر تمدن فراتر از فرهنگ جامعه است.
پیشینه علم کلام اسلامی از خود قرآن شروع میشود که در آیات الهی بحث شده است، مباحث توحید، نبوت و امامت و ...
وی در ادامه سخنانش به سیر صعودی علم کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی پرداخت و گفت: استقلال کلام اسلامی از کلام یهودی و مسیحی؛ بینیازی از تدوین دانش کلام در ابتدای اسلام مراحل سیر کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی هستند.
فیضی پور در مورد نقش آفرینی علم کلام در اعتبار فرهنگ و تمدن گفت: این نقشها عبارتند از: عامل شکوفایی؛ عامل توجه به علم و تفکر و حکمت؛ ایجاد عقلانیت و خردورزی.
این نویسنده در مورد جایگاه علم در تمدن سازی اسلامی گفت: علم ذاتاً ارزشمند است از منظر قرآن (هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون…) محدودیت مکانی و زمانی و جنسیتی در علم آموزی وجود ندارد.
جایگاه عالم در تمدن سازی اسلامی چنان است که گفته شده : مداد العلماء افضل من دماء الشهدا.
تمدن اسلامی زمانی است که کل عالم مطیع ولایت و اولی الامر باشد.
تحصیل و رسیدن به منزلت انسانی زن و خانواده از برکات اسلام شناسی و کلام اسلامی است.