کاهش آمار تصادفات با سیستم های کمک راننده پیشرفته خودرو
تهران- یک متخصص سیستم های کمک راننده پیشرفته گفت: آمار تصادفات با سیستم های کمک راننده پیشرفته خودرو کاهش می یابد.

سید مهرداد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که معتقد است، سیستم های کمک راننده پیشرفته بطور موثر باعث کاهش تعداد تصادفات و افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن میشود، اظهار داشت: شرکتها و مراکز تحقیق و توسعه که در زمینه این سیستمها(ADAS) فعالیت می کنند،نیاز به فضایی ویژه برای تست و توسعه محصول خود دارند،که اصطلاحا میدان تست گفته می شود،پروژه ای با موضوع طراحی مفهومی و امکان سنجی ساخت یک میدان تست در داخل کشور مورد توجه قرار گرفت و توسط اینجانب و همکاران آغاز شده است.
این مهندس برق کنترل و متخصص سیستم های کمک راننده پیشرفته افزود: شروع طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان تسهیلات حمایت از فعالیتهای فناورانه ایرانیان مقیم خارج و با همکاری معاونت بینالملل دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی صورت گرفته است،که در این زمینه تاکنون چندین مقاله در کنفرانسهای معتبر خارجی توسط اینجانب و همکاران به چاپ رسیده است.
وی در توضیح بیشتر دستگاه i-drive گفت: این دستگاه از دولایه نرمافزار و سختافزار تشکیلشده است،که وظیفه اصلی آن کمک دادن به راننده وهشدار بهموقع در شرایط پرخطر برای جلوگیری از تصادفات است،این دستگاه با استفاده از یک حسگر دوربین که برروی شیشه جلویی ماشین نصب میشود، قادر به درک خطر و اعلام هشدار سریع به راننده است،پردازنده مرکزی تصاویر اخذشده از دوربین را با سرعتبالا تحلیل کرده و چنانچه وضعیت مخاطرهآمیزی اعم از امکان برخورد به خودروی جلویی، انحراف از خطوط و یا عبور از سرعت مجاز شناسایی شود اقدام به ارسال هشدارهای صوتی و تصویری میکند.
حسینی که مدیر شرکت «ره بین صنعت نصیر» است، در مورد فعالیت های این شرکت گفت: در سال ۱۳۹۶ با همکاری دو نفر از اعضای محترم هیئتعلمی دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی تأسیس شد و حوزه اصلی فعالیت آن طراحی و پیادهسازی سیستمهای کمکراننده پیشرفته خودرو است که تاکنون در نمایشگاههایی ازجمله نمایشگاه اینوتکس (۲۰۱۷) حاوی رتبه برتر استارت آپ های ایرانیان خارج از کشور، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار، خودرو و صنایع وابسته و نمایشگاه خودرو تهران شده است.
وی افزود: مهمترین بازارهای هدف ما صنایع خودروسازی و شرکتهای وابسته، شرکتهای تاکسیرانی، اتوبوسرانی، حملونقل، بیمه و سایر شرکتهای خصوصی مرتبط میباشد که با برخی از آنها وارد مذاکره شدهایم.
حسینی گفت: ازجمله داغترین موضوعات محافل علمی، دانشگاهی و صنعتی مسئله افزایش ایمنی خودرو، بهبود فرهنگ رانندگی وکاهش ترافیک است.
متأسفانه کشور ما در لیست بالای تصادفات و کشتهشدگان سوانح رانندگی قرار دارد، بهگونهای که طبق آمار اعلامشده از ابتدای سال تاکنون ۷هزار نفر در حوادث رانندگی جانباختهاند و طبق آمار بیمه مرکزی روزانه ۴۳ نفر در حوادث رانندگی جان میدهند و ۹۰۰نفر نیز مجروح میشوند،ازاینرو تلاش تمام دستگاهها را میطلبد تا این آمار کاهش یابد و بنده نیز به همراه تیم تحقیقاتی خود وظیفه میدانم که پیشرفت تکنولوژی و ارتقاء دانش فنی کمک کنم تا بتوانم سهم کوچکی در کاهش این آمار ناگوار داشته باشم.در پایان نیز از تمامی ارگانها و نهادهای ذیصلاح خواهشمندم حمایت خود را از این مجموعه که با کمک متخصصین داخلی و تکیهبر دانش فنی بومی در حال فعالیت است دریغ نفرمایند و در صورت نیاز به اطلاعات جامع تر از طریق سایت www.rahbin-nasir.ir با ما مکاتبه نمایند.
وی در مورد فعالیت های خود در این زمینه گفت: فعالیت اینجانب اولین بار در سال ۲۰۱۴ بصورت تحقیق و توسعه در یک پروژه مشترک بین دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد و شرکت خودروسازی ولوو درزمینه سیستمهای کمکراننده پیشرفته خودرو و خودروهای خودران آغاز شد.
حسینی افزود:این ایده در داخل کشور پس از بازگشت به ایران در سال ۲۰۱۶ با تشکیل تیم فنی و بررسی اولیه میدانی راجع به تکنولوژی سیستمهای کمکراننده خودرو در داخل، آغاز شد و در ادامه به امکانسنجی جهت پیادهسازی و الویت بندی آنها بر اساس نیاز و ظرفیتهای کشور ، امکانات جادهای و اجرایی شدن آنها در خودروهای موجود و یا در حال ساخت پرداختی و به دنبال آن طراحی الگوریتمهای ایمنی، اجرا و پیادهسازی آنها موردتوجه قرار گرفت و سامانهای با عنوان«دستگاه کمکراننده ایمن» و با نام تجاری i-drive طراحی و نمونه اولیه آن ساختهشده است.