بهرهبرداری از قطار باری رشت
رئیس سازمان برنامه بودجه و وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از خط ریلی و آزادراه رشت ـ قزوین از تکمیل شبکه حملونقل ترکیبی در این استان تا پایان سال آینده خبر دادند.

رئیس سازمان برنامه بودجه و وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از خط ریلی و آزادراه رشت ـ قزوین از تکمیل شبکه حملونقل ترکیبی در این استان تا پایان سال آینده خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامهوبودجه در معیت وزیر راه و شهرسازی از عملیات اجرایی راهآهن رشت ـ انزلی و رشت ـ آستارا در محدوده پیربازار رشت بازدید کردند.
بهرهبرداری از آزادراه و شبکه حملونقل ریلی در گیلان تا سال آینده
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه کشور نیز در بازدید از این خط ریلی در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: سال آینده همین موقع شاهد بهرهبرداری از خطوط ریلی رشت ـ آستارا خواهیم بود.
وی با اشاره به تکمیل آزادراه رشت ـ قزوین نیز گفت: این آزادراه در فاصله منجیل تا رودبار به طول هشت کیلومتر باقیمانده که با دو پیمانکار هماکنون در حال ساختمانسازی است که بیش از ۷۰ درصد آن ابنیهسازی را شامل میشود.
معاون رئیسجمهور با بیان اینکه عدم اجرای تکمیل این آزادراه موجب میشود شاهد بار ترافیکی بسیار سنگین در محور مذکور باشیم، افزود: عدم تکمیل آزادراه موجب میشود در برخی اوقات سال شاهد ترافیک بسیار سنگین چند کیلومتری و موجب رنجش خاطر مسافران و رانندگان در این مسیر باشیم.
نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه باقیمانده آزادراه رشت ـ قزوین گفت: این قطعه از آزادراه نیز در سال آینده همین موقع به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی همچنین با اشاره به تکمیل شبکه ریلی در گیلان ازجمله اتصال خط ریلی رشت به آستارا بیان کرد: خط ریلی رشت آستارا با همکاری جمهوری آذربایجان انجام میشود که رئیسجمهور این کشور در سفری که در آینده نزدیک به ایران خواهد داشت تفاهمنامه همکاری بین طرفین امضا و عملاً اجرای این پروژه آغاز میشود.
نوبخت با اشاره به قرار گرفتن گیلان در کریدور شمال ـ جنوب و ضرورت تکمیل این خط ریلی تصریح کرد: این خط ریلی نهتنها برای ایران بلکه برای کشورهای جنوب ایران و کشورهای شمال نیز حائز اهمیت است و علاوه برکشیده شدن خط ریلی به سمت آستارا یک خط ریلی به سمت انزلی و دیگری به سمت بندر کاسپین در منطقه آزاد کشیده خواهد شد.
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور با تأکید بر اینکه هر دو طرح آزادراه و شبکه حملونقل ریلی در گیلان تا سال آینده باید به اتمام برسد، افزود: سرمایهگذاریهایی که از استان قزوین تا گیلان در حوزه آزادراه انجامشده باید با تکمیل شبکه ریلی تکمیل شود تا طرح حملونقل ترکیبی در کشور توجیه اقتصادی داشته باشد.
معاون رئیسجمهور با اشاره به تلاشهای وزارت راه و شهرسازی در تکمیل و احداث خطوط ریلی در کشور ازجمله در اردبیل، سیستان و بلوچستان، خراسان، یزد و فارس گفت: علاوه بر خطوط ریلی کنونی که امسال انجام میشود احتمال میرود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر ریل دیگر نیز در سال آینده در کشور کشیده شود.
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور از پیشبینی ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه در حوزه طرحهای عمرانی کشور خبر داد و افزود: طی ۹ ماهه امسال بالغبر ۳۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرحهای عمرانی در کشور پرداختهشده است افتتاح مترو در هشتگرد تهران نمونهای از آن است.
جضور نخستین قطار باری در خط ریلی بندرکاسپین ـ رشت در سال آینده
وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه بازدید از خط ریلی راهآهن در پیربازار در بازدید از خط ریلی راهآهن در گفتوگو با فارس اظهار کرد: سالانه ۱۰ میلیون تن بار در شبکه ریلی تنظیم میشود که با تکمیل و احداث خط ریلی رشت ـ آستارا و رشت ـ انزلی این ظرفیت افزایش پیدا میکنند.
محمد اسلامی با بیان اینکه اتصال خط ریلی رشت به آستارا و انزلی میتواند ظرفیت جابجایی بار در کشور را به ۵۰ میلیون تومان نیز افزایش دهد، افزود: این خط ریلی پس از اتصال به رشت به آستارا و آذربایجان به روسیه متصل خواهد شد که از این طریق میتوان با اروپا نیز تجارت ریلی داشت.
وی بر لزوم تسریع در احداث خط ریلی رشت به بندر کاسپین تأکید کرد و گفت: در حال حاضر برخی از موانع اجرای این پروژه رفع شده و موانع دیگر نیز در حال رفع شدن هستند و به نظر میرسد با شروع عملیات اجرایی خط ریلی بندر کاسپین اولین قطار باری را در این خط در سال ۹۹ شاهد خواهیم بود.
اسلامی با اشاره به مزیت ایجادشده در گیلان به سبب شبکه حملونقل ترکیبی در این استان بیان کرد: با احداث این خط ریلی یک شبکه هماهنگ حملونقل ترکیبی ایجاد خواهد شد که بار وارد منطقه ترانزیتی رشت شده و پسازآن از ترمینال ریلی آستارا به اروپا منتقل خواهد شد.
انتهای پیام/۳۳۸۹