سایه سنگین «بیبرنامگی» متولیان آموزشوپرورش بر برنامههای درسی دانش آموزان در کردستان
سایه سنگین بیبرنامگی متولیان آموزش و پرورش استان کردستان بر برنامههای درسی و آموزشی داد معاون آموزش ابتدایی شهرستان قروه را در آورد.

گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، امروزه یکی از معضلات و گرفتاریهای پیشروی دانشآموزان و والدین کردستانی، «برگزاری برنامههای خستهکننده، انرژیسوز، بدون خروجی، تضییع حق و حقوق مردم و تلف کردن اوقات مردم» است.
امروزه بسیاری از برنامههای آموزشی در مدارس سطح استان هیچ خروجی نداشته و صرفاً برای گزارش دادن، عکس و فیلم گرفتن و پر کردن برنامههای ابلاغی است و این بیبرنامگی مدیران کمذوق هیچ عایدی برای جوانان و دانشآموزان باانگیزه به همراه ندارد.
سایه سنگین بیبرنامگی متولیان آموزش و پرورش استان کردستان بر برنامههای درسی به حدی است که داد خود زیر مجموعههای آموزشی در سطح شهرستانها را هم در آورده است.
محمد صدیق قادری، معاون آموزش ابتدایی شهرستان قروه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از بیبرنامگی متولیان آموزش و پرورش استان کردستان اظهار داشت: به عنوان یک معلم ابتدایی گاهاً با خودم خلوت کرده تا به کارهایی که باید در کلاس و مدرسه انجام دهم تا هم به عنوان یک معلم کار آمد از دید مدیر و مسئولان اداره و اولیا بدرخشم و هم باید وجدان خودم هم راضی باشد؛ میبینم حجم کارها و اقداماتی که باید انجام دهم آنچنان زیاد است که باید خیلی از وقت فراغت خود و خانواده را نیز در خدمت دانشآموزان و کلاس و مدرسه باشم.
وی گفت: بر خود لازم دانسته که یک دوربین خوب و یا یک گوشی هوشمند بخرم که از تک تک فعالیتهای خود و دانشآموزانم عکس و گزارش تهیه کرده تا در مستندسازی کم نیاورم اما ندای درونی به من میگوید چقدر برگزاری این برنامهها، جشنوارهها، کارگاه و ضمن خدمتها مفید هستند؟؛ چه اثر مثبتی بر دانشآموزان دارد و یاموجب پیشرفت کارهای خود میشود؟
شاید در نگاه اول کسی از تعدد و تنوع برنامههای دوره ابتدایی اطلاعی نداشته باشد اما برخی از برنامههایی که اکنون مدیران مدارس، معلمان و دانشآموزان و اولیا درگیر آن هستند را بیان کرده و قضاوت را برعهده مخاطبان محترم میگذارم:
«ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی (برنامه تدبیر)»، «ارزشیابی کیفی توصیفی»، «درس پژوهی»، «تکالیف مهارتمحور»، «برنامه ویژه مدرسه»، «برنامه شهاب»، «اقدام پژوهی»، «پروژه آزمایشی بازی و یادگیری»، «مجلات رشد و فعالیتهای مرتبط با آن»، «فعالیتهای مرتبط با دانشآموزان با نیازهای ویژه»، «مسابقات پرسش مهر»، «طرح عید و داستان»، «تشکیل کمیتهها و شورایهایی مانند شورای آموزگاران، شورای مالی، کمیته برنامهریزی، گروههای آموزشی»، «برگزاری کارگاههای مختلف در حوزه آموزشی و پرورشی»، «جشن شکوفهها و غنچهها»، «جشنواره غذای سالم»، «المپیادهای ورزشی»، « جشن اولین واژه آب»، «هفت سین رشد»، « خانه تکانی کاغذی»، «مانور زلزله»، «مسابقات فرهنگی و هنری (سرود، نقاشی، تئاتر)»؛ «شوراهای دانشآموزی»، «تولید محتوای الکترونیکی و هوشمند سازی کلاسها»، «شرکت در دورههای ضمن خدمت حضوری و غیر حضوری»، «برنامههای حوزه مشاوره (همیار مشاور، سفیران سلامت و رابطین مشاوره)»، «جشنواره فیلم رشد» و «مدارس کار آمد»
تصور کنید این همه برنامه در کنار انتظارات والدین جهت تدریس کتب درسی با روشهای نوین، مشارکتی و خلاقانه و استفاده از وسایل و امکانات کمک آموزشی در کلاسهای درس همرا با استفاده از امکانات الکترونیکی و بهروز با تعداد دانشآموز حدود 32 تا 35 نفره چگونه ممکن است؟
برای هر کدام از این برنامهها برنامهریزی، تشکیل کمیته، انجام فعالیت، تشکیل نمایشگاه، مستندسازیها (عکس، و صورتجلسه)، گزارشنویسی و گاهاً داوری طرحها نیاز است.
قادری مدعی بود که پیامدهای این تنوع و تعدد برنامهها بیشترین آسیب را برای دانشآموزان و بعد از آن برای آموزگاران، مدیران و معاونان مدارس دارد.
بهراستی این همه دغدغه برای چیست؟
اینهمه فشار بر معلمان ابتدایی غیر از خستگی و فرسودگی بیشتر این معلمان چه نتیجهای دارد ؟چرا بیشتر معلمان ابتدایی به دنبال بازنشستگی پیش از موعد هستند؟
وی میگوید: از طرفی دیگر دانشآموزان دچار یک نوع سردگمی در میان برنامهها شدهاند، نمیدانند که در چه حوزهای فعالیت و در کدام برنامه و رشته استعداد خود را نشان دهند، دانشآموزان معصوم مثل موش آزمایشگاهی هر روز و هر هفته در معرضی برنامه و آزمایشی قرار میگیرند و گاها فشارهای معلم و مدرسه و اولیا آنها را نسبت به درس، مدرسه و معلم دچار بدبینی و سرخوردگی میکند.
قادری ادامه داد: خانوادههای دانش آموزان هم در اجرایی شدن این تعدد و تنوع برنامهها و جشنوارههای حوزه ابتدایی به تنگ آمدهاند، اعتراض اولیا به معلم و مدرسه روز به روز بیشتر، هزینههای بیشتری هر روز بر خانوادهها تحمیل و گاهاً موجب سرکوفت زدن و برخورد والدین با دانشآموزان میشود.
وی مدعی بود: مدیران و معاونان مدارس نیز از دیگر آسیبپذیران این تنوع و تعدد برنامهها هستند، به گونهای که دغدغه اصلی مدیران و معاونان مدارس صرف دریافت و پاسخ به نامههای اداره، تشکیل کمیتههای مختلف، تشکیل جلسات، مستندسازی و گزارشدهی اجرای برنامهها است؛ گاهاً فشار بر مدیران برای اجرای هرچه بهتر این برنامهها، منجر به فرمالیته و صوری انجام دادن فعالیتها میشود.
شاید به جرأت بتوان گفت کسی که مدیر یا معاون مدرسه ابتدایی است باید زندگی شخصی خود را تعطیل کند.
قادری بیان کرد: انگار که در مقطع تاریخی خاصی در حوزه آموزش و پرورش هستیم که میخواهیم تمام عقب ماندگیهای چندین ساله را یکجا جبران کنیم، هر ایده و طرحی که در سایر کشورهای توسعه یافته انجام میشود را بدون بسترسازی لازم میخواهیم انجام دهیم، سریع میخواهیم در آموزش و پرورش (بهخصوص آموزش ابتدایی) توسعه یافته شویم،
کشورهای توسعهیافته در آموزش و پرورش بهدنبال کیفیت اجرای برنامهها در آموزش ابتدایی در قالب بازی و نشاط در مدارس هستند اما ما حجم بالای کتب درسی را با تعداد برنامههای جانبی و زیاد در دوره ابتدایی آنچنان گسترده کرده با عبور دانشآموزان از دوره ابتدایی نفسی راحت میکشند چون در متوسطه اول و دوم چنین برنامههایی وجود ندارد و به طور کلی انچه که زیر سازی کرده بهکلی تعطیل میکنیم؛ باید برنامهریزان و تصمیمگیرندگان حوزه ابتدایی نسبت به آسیبشناسی این حجم، تعداد و تنوع برنامهها در مدارس ابتدایی اقدام و آسیب هایی پیشروی دانشآموزان، معلمان، مدیران و اولیا را بررسی کرده و با دیدی کارشناسی، منطقی و به دور از احساس اقدام به تغییر و تحول در این حوزه کنند.
طرح هدایت تحصیلی براساس سند تحول بنیادین در کردستان اجرا میشود
رشید قربانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه طرح هدایت تحصیلی براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کردستان اجرا میشود، اظهار داشت: کیفیت برنامههای کنونی آموزشی گرچه شاید ضعفهایی داشته اما نسبت به چندسال گذشته بسیار ارتقاء یافته است.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش و توسط صاحبنظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است، افزود: قرار نیست که در مدارس تنها به آموزش درسی اکتفا شود بلکه باید به مسائلی دیگر همچون اعتقادی، اجتماعی، اصول اخلاقی، گفتمانهای دینی و هنری پرداخته شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان تصریح کرد: بسیاری از برنامههای فرعی و بدون خروجی در مدارس حذف شده تا دانشآموزان درگیر مسائل مختلف نشوند.
قربانی گفت: آموزش و پرورش با کمک انجمنهای اولیاء و مربیان میتواند حیات طیبهای که به عنوان ارزش و اعتقاد عقلانی و منطقی در خانوادهها جایگاه ویژه دارد را در ارتباط میان خانه و مدرسه مصداق بخشد.
به گزارش تسنیم؛ با وجود آنکه همواره مسئولان نظام تعلیم و تربیت کشور به بهبود روند آموزشی و تلاش برای آن تاکید داشته اما گویی راه ناهموار آموزشی که تا به حال در کشور اجرا شده، نیازمند درمان و جراحیهای بسیاری برای بهبود اوضاع و تضمین آینده روشن نسل فردای کشور است.
انتهای پیام/481/484/