خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 19 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مهارت‌آموزی جایگزین مدرک‌گرایی شود

ایسنا | استان‌ها | سه شنبه، 10 دی 1398 - 12:37
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر جایگزینی فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی به جای مدرک گرایی را راه برون رفت از چالش بیکاری دانست و گفت: تا زمانی که مهارت گرایی نهادینه نشود بهره وری کم و منابع انسانی به هدر می رود.
فني،مهارت،حرفه،آموزش،كشور،توسعه،مدرك،شغلي،مهارتي،نيروي،اقتصادي

ایسنا/بوشهر مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر جایگزینی فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی به جای مدرک گرایی را راه برون رفت از چالش بیکاری دانست و گفت: تا زمانی که مهارت گرایی نهادینه نشود بهره وری کم و منابع انسانی به هدر می رود.
عبدالمجید دراهکی در نشست با مدیر مالی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عنوان کرد: در همه جای دنیا امتیاز مهارت شغلی بیشتر از مدرک دانشگاهی است ولی در کشور ما مدرک گرایی همچنان در به کارگیری و استخدام حرف نخست را می زند و این فرهنگ باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه مهارت در همه کشور های توسعه یافته بر مدرک ارجحیت دارد اظهار کرد: در کشوری مثل استرالیا گواهی نامه مهارت ۲۰ امتیاز و مدرک فوق لیسانس ۱۰امتیاز برای استخدام در همه بنگاه های اقتصادی دارد؛ در دیگر کشورهای توسعه یافته 'فرهنگ چه می توانی بر چه می دانید' ارجحیت دارد.
این مسئول در ادامه با بیان اینکه توسعه مهارت های شغلی و فنی در رونق اقتصادی ، بهره وری ، جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی ، افزایش نیروی کار ، کاهش هزینه های تولید و همچنین صادرات نیروی ماهر تعیین کننده و اثر گذار است تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه کشور ، رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای، توسعه مهارت های شغلی و فنی به تناسب نیازهای کشور و واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی است.
به گزارش ایسنا، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر تصریح کرد: هر واحد صنعتی و تولیدی پیش از راه اندازی، ابتدا باید نیازهای فنی و مهارتی را به آموزش فنی و حرفه ای اعلام کند تا مجموعه فنی و حرفه ای به تناسب درخواست ها، نسبت به حرفه آموزی و ارتقای مهارت شغلی نیروی کار اقدام کند.
دراهکی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی ایجاد اشتغال در کشور نیست و خیلی ها به دید ایجاد اشتغال به این مجموعه نگاه می کنند، اظهار کرد: وظیفه اصلی این سازمان بسترسازی برای تولید اشتغال از طریق توسعه مهارت آموزی است تا نیروی انسانی ماهر جذب بازار کار شود.
وی بر توسعه و جدی گرفتن آموزش مهارتی و شغلی با هدف ایجاد ارزش افزوده ، رقابت پذیری و ارتقای بهره وری تاکید کرد و افزود: صنایع و دستگاه های اجرایی باید فرهنگ (آموزش های مهارتی) را با همکاری آموزش فنی و حرفه ای در کشور به ویژه برای جوانان جویای کار نهادینه کنند تا از پس تامین نیازهای مهارتی کشور در بخش های مختلف اقتصادی کشور برآیند.
انتهای پیام