گرگان در مسیر توسعه پایدار؛ ناوگان حمل و نقل عمومی نونوار میشود
توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از بسترهای توسعه پایدار شهری مطرح است و رویکرد جدید در گرگان نوید روزهای خوب را برای این شهر و شهروندانش میدهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، روند روبه افزایش جمعیت شهری از یک سو و توسعه و افزایش وسعت شهرها از طرف دیگر ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی را در شهرها بیش از پیش کرده است.
البته باید مسائلی همچون مشکلات ترافیکی، طولانی شدن زمان جابهجایی، کمبود پارکینگ و هزینه زیاد استفاده از خودروهای شخصی و غیره را هم باید به مشکلات و مصائب شهرنشینی اضافه کرد.
در چنین شرایطی توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری میتواند به کمک و یاری مدیریت شهری برای کنترل و مدیریت ترافیک بیاید و شهروندان به عنوان مهمترین ذینفعان از خدمات آن برخوردار شوند.
در یک سیستم شهری جابجایی آسان، ایمن، راحت و اقتصادی حرف اول را میزند و برنامهریزی در چارچوب توسعه شهری یک ضرورت است.
توسعه سیستمهای حمل و نقل درون شهری به طور قطع میتواند هزینه خانوارها را در این بخش کاهش دهد و البته به توسعه پایدار کمی و کیفی شهر و افزایش بهرهوری در محیط شهری نیز بیانجامد.
براساس سرشماری سال 95 حدود 76.1 درصد جمعیت شهرستان گرگان شهرنشین هستند که این بالاترین نرخ شهرنشینی در استان به شمار میرود.
علاوه براین تراکم جمعیتی در شهر گرگان نیز بیش از سایر شهرهای استان است.
در شرایطی که گرگان به سمت تبدیل شدن به یک کلانشهر حرکت میکند، برنامهریزی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز باید متناسب با رشد جمعیت و توسعه شهرنشینی اتفاق بیفتد.
امری که شهرداری گرگان به ویژه در یکی دوسال اخیر به آن توجه ویژهای دارد.
توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوسهای شهری و تاکسیها، نوسازی ناوگان فرسوده، اجرای طرحها و پروژههای عمرانی برای کنترل و مدیریت ترافیک سطح شهر، انجام مطالعات برای اجرای طرحهایی مانند خطوط ویژه بیآرتی، پیادهراه و غیره از جمله اقداماتی است که در رویکرد جدید مدیریت شهری گرگان میتوان از آن نام برد.
عمر ناوگان اتوبوسرانی گرگان به 9.3 سال رسید
موضوعی که محمدمهدی کمالغریبی، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان درباره آن به خبرنگار ما گفت: یکی از رویکردها در دوره جدید مدیریت شهری توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری است.
در گرگان 79 دستگاه اتوبوس، مینی بوس و میدلباس در 32 خط و 318 معبر شهری به شهروندان خدمات ارائه میدهند.
آمار جابهجایی روزانه این ناوگان با بدون احتساب دانشگاهها و مدارس به بیش از 55 هزار نفر در روز میرسد.
کمالغریبی با بیان اینکه 50 درصد این ناوگان فرسوده بوده و نیازمند نوسازی است، ادامه داد: با اینحال سال گذشته 20 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر گرگان افزوده شد که نتیجه آن کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر از 12.6 سال به کمتر از 9.3 سال رسیده است.
وی گفت: هرچند امسال تلاش کردیم بتوانیم بخش دیگری از این ناوگان را نوسازی کنیم اما به دلیل افزایش قیمتها این اتفاق رخ نداد با اینحال برای سال آینده 20 دستگاه اتوبوس نوسازی و 10 دستگاه مینیبوس جدید نیز خریداری و به این ناوگان افزوده میشود.
رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان به وضعیت تاکسیهای شهری هم اشاره و بیان کرد: در گرگان دو هزار و 942 دستگاه خودروی سواری شامل تاکسی، آژانسهای تلفنی و سرویس مدارس به شهروندان خدمات میدهند.
براساس بررسیها 807 دستگاه از این خودروها دچار فرسودگی بودند که تاکنون 305 مورد نوسازی شده است و 250 دستگاه در نوبت جایگزینی قرار دارد.
توسعه کمّی ناوگان حمل و نقل درون شهری یک ضرورت است
علاوه برنوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری باید به فکر توسعه این ناوگان هم بود.
مسئلهای که ناصر گرزین، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان هم به آن اشاره کرده و گفته است: در شهر گرگان مسافربرهای شخصی جولان میدهند و برخورد قاطعی با آنان نمیشود.
متأسفانه بسیاری از آسیبها و بزهها در همین بستر اتفاق میافتد.
مدیریت شهری گرگان باید تلاش کند تا از نظر تعداد ناوگان به ویژه در زمینه تاکسیها به استاندارد مشخصی برسد تا شهروندان دغدغه کمبود تاکسیها را نداشته باشند و با خیال راحت از خدمات آن برخوردار شوند.
در توسعه حمل و نقل درون شهری باید جدا از ناوگان به دنبال اجرای طرحها و ایدههای دیگری هم بود تا در آینده بتواند مشکلات ترافیکی شهر را برطرف کند.
عبدالرضا دادبود، شهردار گرگان از انجام مطالعات ایجاد خطوط ویژه بیآرتی در شهر گرگان خبر داده و گفته است: مطالعات اولیه برای ایجاد این خطوط در دو محور انجام شده و در صورتی که شورای ترافیک آن را به تصویب برساند، شهرداری آمادگی اجرای این طرح را دارد.
گرگان در حال تبدیل شدن به کلانشهر
محمد حمیدی، فرماندار گرگان هم بر لزوم ایجاد خطوط بیآرتی در این شهر تأکید کرده و گفت: جمعیت زیادی در شهر گرگان ساکن هستند و روزانه نیز تردد بسیاری به مرکز استان انجام میشود؛ برای تسهیل در تردد و کاهش ترافیک شهری باید به سمت اجرای طرحهای جدید و موردنیاز برویم.
یکی از طرحهایی که از سوی مدیریت شهری گرگان برای کنترل ترافیک و کاهش مدت سفر ارائه شده ایجاد خطوط ویژه بیآرتی است.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد خطوط بیآرتی در این شهر افزود: گرگان در حال تبدیل شدن به کلانشهر است و باید تمهیدات لازم را برای مدیریت ترافیک آن بیندیشیم.
در حال حاضر مطالعات 2 خط ویژه بیآرتی در شهر گرگان با مشورت اعضای شورای ترافیک شهرستان از جمله خط شماره یک در کریدور بلوار هیرکان- میدان مفتح- خیابان جمهوری- خیابان امام خمینی (ره)- خیابان شهید بهشتی- جرجان و همچنین خط شماره 2 در کریدور میدان شهید قندهاری - امامزاده عبدالله (ع)- خیابان شهدا- خیابان پاسداران- خیابان ولیعصر (عج) و ناهارخوران در اولویت اجرا قرار دارد.
در صورت نهایی شدن مطالعات و تصویب آن این طرح باید اجرایی شود.
حمیدی گفت: برای جلوگیری از تشدید ترافیک باید از تمرکز خطوط ویژه در یک نقطه و در مرکز شهر در مطالعات فوق جلوگیری شود و باید از طرحهای بالادستی شهر گرگان مانند طرح جامع و تفضیلی تبعیت کرد.
همچنین اجرای طرح پیادهراه برای تسهیل در عبور و مرور شهروندان و فرهنگسازی پیاده روی در شهر گرگان و در مسیر میدان شهرداری تا تقاطع چهار راه میدان از دیگر طرحهای پیشنهادی شهرداری گرگان است.
البته تعریض خیابان و اجرای پروژههای سنگینی همچون تقاطعهای همسطح و غیرهمسطح و حتی نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری به تنهایی نمیتواند مشکل ترافیک شهری را برطرف کند.
به نظر میرسد در کنار همه اقدامات سخت افزاری باید فکری هم برای فرهنگسازی در این زمینه کرد.
انتهای پیام/582/ ت