خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 16 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تقویت دولت‌های محلی نیاز به عزم دولت‌مردان ما دارد

ایسنا | استان‌ها | دوشنبه، 09 دی 1398 - 18:19
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همه کشورهایی که توانسته‌اند شهرهای خود را به توسعه برسانند، دولت‌های محلی خود را تقویت کردند. دولت‌های مرکزی اختیارات را به پارلمان‌های شهری و محلی تحویل داده‌اند و با وجود شوراهای شهر و انتخاب مستقیم مردم بستر این مسأله در کشور ما فراهم شده است و تنها باید عزم در دولت‌مردان ما باشد.
شهر،مشهد،شهري،شوراي،مسأله،افزايش،اسلامي،برنامه،آلودگي،هوا،شه ...

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همه کشورهایی که توانسته‌اند شهرهای خود را به توسعه برسانند، دولت‌های محلی خود را تقویت کردند.
دولت‌های مرکزی اختیارات را به پارلمان‌های شهری و محلی تحویل داده‌اند و با وجود شوراهای شهر و انتخاب مستقیم مردم بستر این مسأله در کشور ما فراهم شده است و تنها باید عزم در دولت‌مردان ما باشد.
حمیدرضا موحدی‌زاده امروز 9 دی‌ماه، در ابتدای هشتاد و یکمین علنی جلسه شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: ما در میانه برنامه عملیاتی سال 97 تا 1400خود قرار گرفته‌ایم که از سال دوم خود گذشته و سال آینده بودجه‌ای که ارائه می‌شود، بایستی شاخص‌های این برنامه میان مدت را برای سال سوم رصد و تعیین کند.
وی با بیان اینکه « ما باید بتوانیم به اهدافی که از قبل در برنامه عملیاتی پیش‌بینی کرده‌ایم، دست پیدا کنیم»، افزود: رویکردی که ما در برنامه میان مدت چهار ساله خود اتخاذ کرده‌ایم، نگاه راهبردی و دراز مدت داشته که باتوجه به ظرفیت‌ها، محدودیت‌های شهر، منابعی که باید تجهیز شود و پروژه‌‍هایی که به مرحله اجرا بگذاریم، رویکرد تعاملی اتخاذ کردیم.
در این برنامه ما با همه دستگاه‌های تاثیرگذار در روند توسعه و عمران شهر با حفظ هویت خود تعامل برقرار خواهیم کرد.
رویکرد دیگر ما این بود که تلاش کنیم که در برنامه میان مدت عملیاتی، نگاهی کلی نگر و سیستماتیک به برنامه‌ها داشته باشیم.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، عنوان کرد: آینده‌نگری جزء رویکردهای برنامه عملیاتی میان مدت بود.
ما شاهد تحولاتی بوده و خواهیم بود که بایستی آن را لحاظ کنیم.
اگر بخواهیم اقتصاد شهر پویا باشد، باید اقتصاد رقابتی وجود داشته باشد و بستر سرمایه‌گذاری در شهر فراهم باشد و اگر موانعی بر سر راه آن وجود دارد این موانع باید به شکل قانونی و فرهنگی برطرف شود.
همچنین افزایش سرعت مبادلات الکترونیکی و فراگیرشدن شبکه‌های مجازی و اجتماعی از نقاط تحول آفرین دوران ماست.
موحدی‌زاده بیان کرد: مسائلی برای درآمدهای پایدار شهرداری داشته‌ایم و از سوی دیگر کاهش درآمدهای دولتی، می‌تواند تحولات نه‌چندان مثبتی ایجاد کند.
افزایش هزینه‌های اداره شهر از مواردی است که در حال حاضر با مشکلاتی مواجه شده است.
این گرانی، تورم و رکود اقتصادی، دامن پروژه‌های شهرداری را می‌گیرد و هزینه‌های ما را به مراتب بیشتر کرده است.
رشد جمعیت شهری، تراکم جمعیت در حاشیه شهرها ، تشدید ترافیک و آلودگی هوا و همچنین آلودگی محیط زیست از مسائلی است که به مشکلات دامن زده است.
وی به افزایش انتظار شهروندان از شهرداری و دستگاه خدمات شهری است اشاره کرد و افزود: این انتظارها براساس نیازهای متنوعی است که شکل گرفته است، ضمن اینکه این تنوع، پیچیده نیز هست.
مردم نیاز به سیستم‌های حمل‌ونقل دارند.
شهر اگر به سمت سیستم‌های نوین حمل‌ونقل جدید حرکت نکند، طبعا در ترافیک گیر خواهد افتاد و در آلودگی هوا دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.
در عصر ما آلودگی هوا در شهر غلبه کرده است و به‌شدت خود را نشان می‌دهد و مردم به فضای سبز و پارک‌ها، مراکز خرید نوین و...
نیاز دارند.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، تاکید کرد: من از شهردار درخواست می‌کنم لایحه‌ای برای بودجه سال 99 درنظر بگیرد که در آن چهارچوب و اهدافی را در برنامه عملیاتی میان‌مدت در نظر بگیرد تا ما ببینیم در دورنمای مشهد و در افق 1400 ، سهم حمل‌ونقل عمومی در سفرهای شهری چقدر پیشرفت داشته و شاخص‌های ما چقدر رشد کرده است؟
سهم پسماند شهری و بازیابی آن‌ها از کل زباله‌ها، چقدر بوده است؟
و در میانه این برنامه به کجا رسیده‌ایم؟
و در سال 99 باید به کجا رسید؟.
باید با زبان عدد، رقم و شاخص نشان دهیم که آیا پیشرفتی در پروژه‌ها داشته‌ایم یا خیر ؟
موحدی‌زاده ادامه داد: این شاخص‌ها می‌تواند برای کارشناسان شهر نیز قابل دفاع باشد و آن‌ها را به مشارکت دلگرم‌تر کند.
سرانه فضاهای ورزشی، آموزش شهروندی، بازآفرینی مناطق فرسوده شهر، میزان خدمات غیر حضوری و حرکت شهر به سمت هوشمند شدن چقدر مقدار بوده است؟
براساس شاخص‌ها ما اظهار کنیم که چقدر به سمت شهر هوشمند حرکت کرده‌ایم.
وی گفت: میزان رشد جذب سرمایه‌گذاری از شعارهای شورای پنجم بوده است که در حال حاضر چه اتفاقی افتاده است؟
در سال 92 ما به کدام سمت حرکت کردیم و چه موانعی بر سر راه وجود دارد ؟
براساس آن‌چه که من رصد کرده‌ام سهم درآمدهای پایدار شهری از کل منابع در سال گذشته حدود 21 درصد بوده است و براساس هدف‌گذاری که شده است این منابع در سال 1400 به 33 درصد افزایش پیدا می‌کند.
این مسأله باید دربرنامه سال آینده خود را نشان دهد.
همچنین بهره‌برداری کامل از خط دو قطار شهری و ایستگاه‌های باب الجواد و ترمینال نیز مد نظر بوده است که تلاش خواهیم کرد، این وعده نیز تحقق پیدا کند.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «رضایت شهروندان از همه چیز مهمتر است»، اظهار کرد: تلاش‌هایی در جهت شفافیت مالی در دستگاه شهرداری و شورای شهر صورت گرفته است.
قراردادهایی که با پیمانکاران بسته می‌شود در سامانه فاش منتشر می‌شود.
پویایی در فضاها به وجود آمده که ما خود خواسته‌ایم این اطلاعات به مردم برسد.
رسانه‌ها و منتتقدان این اطلاعات را رصد می‌کنند تا چیزی از آن‌ها پوشیده نباشد.
آن‌چه که تضمین‌کننده بودجه سال 99 خواهد بود، تدبیری است که باید اتخاذ شود و در آن مداخله و مشارکت شهروندان و همه ذی‌نفعان باشد.
همه شهروندان این شهر و کسانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید به شکل قانونی در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند تا آن‌ها نیز انگیزه‌ای برای مشارکت داشته باشند.
موحدی‌زاده با اشاره به اینکه « همه کشورهایی که توانسته‌اند شهرهای خود را به توسعه برسانند، دولت‌های محلی خود را تقویت کردند»، بیان کرد: دولت‌های مرکزی اختیارات به پارلمان‌های شهری و محلی تحویل داده‌اند و با وجود شوراهای شهر و انتخاب مستقیم مردم، بستر این مسأله در کشور ما فراهم شده است و تنها باید عزم در دولت‌مردان ما باشد.
کلان‌شهری مثل مشهد چندین میلیون شهروند و مسافر را اداره می‌کند، به این افراد خدمات می‌دهد، شهر را تمیز نگه داشته و شهروندان و مسافران خود را راضی نگه داشته است.
در این خصوص دولت و نمایندگان باید توجه بیشتری به بودجه سال 99 داشته باشند و جانب مردم و شوراهای شهر را بگیرند.
اگر پیشنهادی آمده است، به نفع مردم بگیرند و هرچقدر می‌توانند مالیات‌ها را تبدیل به عوارض کنند تا سهل‌الوصول‌تر و راحت‌تر باشد.
وی عنوان کرد: ماده 15 قانون نوسازی عمران شهری مصوبه سال 47، شهرداری‌ها را مکلف کرده است که براساس طرح جامع و تفصیلی، نیازها و ضروریت‌های شهر را متناسب با منابع ملی خود برطرف کند.
این پاسخگویی به نیازها درماهیت و ذات طرح‌های تفصیلی نهفته شده باشد.
اینکه عده‌ای در پایتخت برای جزییات معابر شهر دیگری تصمیم بگیرند، تصمیم منطقی نیست و در دنیا این مسأله منسوخ شده است.
این اختیارات به مراکز استان‌ها و پارلمان‌ها داده می‌شود.
بخشی از این اختیارات به کمیسیون ماده 5 و استانداری تفیض شده است.
درخواست ما این است که این اختیارات بیشتر شود تا ما بتواتیم به نیازها پاسخ بدهیم.
تاثیر آلودگی هوا بر زندگی شهروندان
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: اخیرا مقامات وزارت بهداشت و درمان کشور هشدار داده‌اند که میزان افسردگی و بهداشت روان جامعه بر اثر آلودگی هوا به خطر افتاده است.
این مسأله بخش قابل توجهی از مردم را درگیر خود کرده است.
اینکه بهداشت و روح و روان به خطر بیفتد، بسیار خطرناک است.
در زمینه گرانی بنزین، دولت در زمان و شیوه اجرایی آن کم‌توجهی کرد و مشکلات زیادی برای مملکت به وجود آورد.
گرانی بنزین تا به امروز نتوانست حریف آلودگی هوا شود که این موضوع باید کارشناسی شود.
شهرداری به تنهایی نمی‌تواند حریف آلودگی هوا که مسأله ملی است شود، بلکه دولت، نهادهای مدنی، محیط زیست و تمام مردم باید به کمک این موضوع بیایند.
شاید در آینده سکونت در این شهر دیگر جاذبه‌ای نداشته باشد و مردم به اجبار کوچ کنند.
مهاجرت معکوس بد نیست اما منظور ما این است سرمایه‌گذار باید در هوای آلوده انگیزه خود را داشته باشد.
موحدی‌زاده با بیان اینکه «یکی از راه‌حل‌ها این است که حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کند»، عنوان کرد: زمانی که از افزایش اتوبوس برقی، مترو، بی آر تی و...
می‌گوییم باید سهم شهرداری و سهم شهرها از حمل‌ونقل عمومی و در لایحه مالیات ارزش افزوده از 3درصد به سمت 10 درصد تغییر داده شود.
سهم کم نمی‌تواند این مسأله را مدیریت کند.
کاهش تردد وسیله نقلیه از راه کارهای دیگر است.
ما در حال توسعه فرهنگ دوچرخه سواری هستیم.
34 کیلومتر مسیر دوچرخه تا پایان سال 97 اجرا شده و 58 کیلومتردیگر تا پایان سال 98 اجرا خواهد شد.
تا پایان سال 1400، 265 هزار کیلومتر مسیر دوچرخه سواری احداث خواهیم کرد.
با وجود مشکلاتی که در سطح ملی داریم، مدیریت شهری توانسته است تحرک را به شهر بدهد.
وی اظهار کرد: خوشبختانه در مشهد کمترین اعتراض را داشتیم.
برخی می‌گویند مدیریت امنیتی در مشهد سبب این مسأله شده است، اما بخشی از آن به این موضوع برمی‌گردد که مردم ما درجه نارضایتیشان زیاد نیست.
تلاش‎های زیادی در دستگاه‌های متخلف و شهرداری مشهد انجام می‌شود.
ما در این اعتراض‌ها ایستگاه‌های الندشت و کوهسنگی را افتتاح کردیم.
مردم شاهد این هستند که با وجود هزینه سنگین احداث قطارشهری، ما در حال گسترش آن هستیم.
امیدواریم در آینده صدای مردم شنیده شود و آنان حس کنند که مطالبات و اعتراض‌های آنها امکان بروز و ظهور دارد .
وقتی اعتراض‌ها انباشته شود به کوچکترین ضربه‌ای سرباز می‌زند که این مسأله به نفع هیچ‌کس نیست.
باید شرایط طوری باشد که مردم اعتراض و مطالبات خود را ابراز کنند.
ما باید امید مردم را به نهادهای انتخابی افزایش بدهیم.
اگر مردم به انتخابات آمدند و آزادی کامل بود چنانچه که افراد لایق و شایسته امکان انتخاب شدن را پیدا کرده تا مردم بهترین آنها را انتخاب کنند که اگر چنین نباشد، انگیزه مردم کم می‌شود.
امید و انگیزه مردم به نهادهای انتخابی هرچقدر افزایش پیدا کند، پایه دولت جمهوری اسلامی محکم‌تر می‌شود.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، خاطرنشان کرد: شورای شهر به سبب رأی مستقیم مردم، واجب است مطالبات مردمی را پیگیری کند.
امیدواریم امنیت و آزادی همچنان که در قانون اساسی ما وجود دارد، مکمل یک‌دیگر باشند.
امنیت بدون آزادی، رکود را به دنبال دارد و آزادی بدون امنیت هرج و مرج را به وجود می‌آورد.
مردم باید احساس کنند که در سایه جمهوری اسلامی می‌توانند حق خود را مطالبه کنند.
موحدی‌زاده با اشاره به روز 9 دی ماه، تاکید کرد: ما به این روز احترام می‌گذاریم.
امیدواریم این چنین روزهایی که مردم بهانه‌ای پیدا می‌کنند تا گرد هم بیایند و درکنار هم قرار بگیرند جز اتحاد، دوستی و همدلی بر طبل هیچ چیز دیگری نواخته نشود؛ چراکه جامعه امروز ما در معرض تهدید جدی از هم پاشیده شدن انسجام است.
شیرازه جامعه ما نباید از هم پاشیده شود.
در چنین روزهایی اشکالی ندارد مردم به صحنه بیایند و میثاق خود را با رهبری افزایش دهند و این حرکات سبب اتحاد و برابری بیشتر در مردم شود.
انتهای پیام