سفر «پوتین» به قرقیزستان؛ دستاندازها و چشمانداز
برخی رسانههای محلی قرقیزستان با اشاره به دیدار غیررسمی رؤسای جمهور این کشور و روسیه در شهر «سوچی» از احتمال لغو سفر «پوتین» به «بیشکک» در صورت عدم تشدید مبارزه با قاچاق کالا خبر دادند.

برخی رسانههای محلی قرقیزستان با اشاره به دیدار غیررسمی رؤسای جمهور این کشور و روسیه در شهر «سوچی» از احتمال لغو سفر «پوتین» به «بیشکک» در صورت عدم تشدید مبارزه با قاچاق کالا خبر دادند.
سفر «پوتین» به قرقیزستان؛ دستاندازها و چشمانداز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک به نقل از «توز»، قرقیزستان در انتظار سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در ماه مارس سال جاری است و «بیشکک» امیدوار به دریافت سرمایه و کمکهای نظامی روسها میباشد.
با در نظر گرفتن رویارویی «الماسبیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق و «سورانبای جینبیکاف» رئیس جمهور فعلی قرقیزستان، فعال شدن اپوزیسیون کمک روسیه بسیار مهم است زیرا دولت فعلی نتوانسته به نتایج قانع کننده در بخشهای مختلف برسد.
حمایت و سرمایه دولت روسیه، دولت قرقیزستان را نجات داده و نظام و ساختار فعلی را حفظ خواهد کرد اما اگر تا هنگام سفر پوتین به قرقیزستان برخی مسائل که مورد توجه 2 کشور است حل نشود اوضاع کاملا دگرگون خواهد شد.
در مرحله اول بین روسیه و قرقیزستان مسئله قاچاق کالا در قلمروی اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله ناتوانی بیشکک برای مبارزه با این پدیده مطرح است.
در مواردی مقامات دولتی عالی رتبه قرقیز با گروههای مجرمین برای قاچاق کالا همکاری میکنند و این عامل به کشور و همچنین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضربه قابل توجهی میزند و بر اساس قوانین سازمان بینالمللی مذکور تعرفههای گمرکی دریافت شده باید به طور شفاف اعلام شود.
رسانههای روسیه به طور گسترده این موضوع را بررسی میکنند و بر اساس مطالب آنها قاچاق کالاهای تولید ترکیه و چین از طریق قرقیزستان صورت گرفته و به بازارهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله روسیه وارد میشود.
بر اساس این اطلاعات قاچاق بسیاری از کالاها از طریق فرودگاه «مناس» در شهر بیشکک انجام میشود.
قاچاقچیان بر کل مسیر قاچاق کالاها نظارت میکنند و شرکتهای رسمی متعلق به آنان مشغول فعالیتهای حملونقلی است.
مقامات قرقیزستان اطلاعات کاملی درباره این فعالیتها و تأثیرات منفی آن بر ساختارهای گمرکی دارند و آمار سرویسهای گمرکی ترکیه و چین با گزارش گمرک قرقیزها بسیار متفاوت میباشد.
طی 20 سال گذشته مبادلات تجاری بین قرقیزستان و چین به سطح 2.5 میلیارد دلار رسید و این عامل از حضور مقامات عالی رتبه برای قاچاق کالا خبر میدهد.
درآمدهای حاصل از قاچاق از طریق بانک «راسین بانک» منتقل میشوند که رؤسای آن ارتباط مستقیم با فرودگاه مناس دارند.
در ماه فوریه سال 2018 «دستانبیک اصلبیک» نماینده پارلمان قرقیزستان توسط نیروهای امنیتی قزاقستان در منطقه جنوبی این کشور در چارچوب عملیات ضد قاچاق بازداشت شد.
در ماه دسامبر سال گذشته «ادمکول جنوساف» رئیس سابق گمرک قرقیزستان که دارای پرونده قضایی است در «باکو» بازداشت و به بیشکک منتقل شد.
علاوه بر این مسدود شدن مرزهای مشترک قرقیزستان و قزاقستان در سال 2017 توسط «آستانه» نیز در چارچوب مبارزه با قاچاق کالا بود و این درگیری با دخالت روسیه حل شد.
در آن زمان آتامبایف و جینبیکاف به دولت روسیه وعده پیروزی بر پدیده قاچاق را دادند اما با ایجاد درگیری بین رئیس جمهور سابق و فعلی موضوع قاچاق فراموش شد.
شرکای قرقیزستان از جمله در اتحادیه اقتصادی اوراسیا درخواست تشدید مبارزه با قاچاق را دارند و تاکنون این درخواستها تأثیر جدی نداشتند.
از 12 دسامبر سال 2018 «محمد قالی عبدالقاضیاف» نخست وزیر قرقیزستان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و به همین دلیل این سؤال مطرح است: آیا دولت قرقیزستان توانایی کافی برای مبارزه با قاچاق کالا را ندارد و چرا بیشکک برای کمک به شرکای خود مراجعه نکرده است؟
انتهای پیام/ح