«شیوهنامه اجرایی نظام رتبهبندی معلمان» ابلاغ شد
حاجیمیرزایی «شیوهنامه اجرایی نظام رتبهبندی معلمان» را به همه ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارشبرای تحقق جزء ۲ بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار نظام پرداختها براساس تخصص و عملکرد رقابتی و در اجرای تبصره ذیل بند ۳ ماده ۵ مصوبه ۱۷.۹.۱۳۹۸ هیئت وزیران، وزیر آموزش و پرورش شیوهنامه اجرایی نظام رتبهبندی معلمان را به ادارات کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور ابلاغ و تاکید کرد «مدیران آموزش و پرورش استانها موظفند به نحو مقتضی مفاد این شیوهنامه را به اطلاع همه واجدان شرایط در وزارت آموزش و پرورش، نیروهای مامور به سایر دستگاهها، نیروهای مامور به تحصیل و ...
برسانند.»
طبق شیوهنامه ابلاغی مشمولان طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.
این افراد در صورت اشتغال تماموقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبهبندی بهرهمند میشوند.
آنطور که در این شیوهنامه آمده است کارمندانی که به استناد مصوبه سال ۵۸ شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی میتوانند از مزایای این شیوهنامه بهرهمند شوند که متقاضی بازگشت به مدرسه از تاریخ ۱۳۹۹.۷.۱ باشند.
در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ادامه فعالیت این افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوهنامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهرهمندی از رتبهبندی این شیوهنامه را مشخص کنند.
همچنین براساس شیوهنامه ابلاغی کارکنانی که از تاریخ ابلاغ شیوهنامه از کادر آموزشی به کادر اداری انتقال مییابند صرفاً براساس شرایط احراز پست مورد تصدی و براساس طرح طبقهبندی مربوط انتصاب قطعی مییابند.
همچنین مشمولان قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب سال ۷۲ و اصلاحات بعدی، صرفاً با کسب شرایط سوابق تجربی از مزایای مربوط بهرهمند میشوند.
شرایط اخذ و نحوه ارتقای رتبه به شرح زیر است:
رتبه (۱):
۱- داشتن حداقل ۲ سال تجربه و گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی.
۲- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۷۵ درصد در طول دو سال منتهی به نتایج ارزیابی.
(امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۰ باشد).
۳- کسب حداقل ۶۰ درصد امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۵۰ درصد باشد).
رتبه (۲):
۱- داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل ۴ سال توقف در رتبه (۱).
۲- گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره علاوه بر دورههای آموزشی مربوط به رتبه (۱).
۳- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۸۰ درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه بعدی (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۵ باشد).
۴- کسب حداقل ۶۵ درصد امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیتهای عمومی تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۵۵ درصد باشد).
رتبه (۳):
۱- داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۲).
۲- گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.
۳- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۸۵ درصد در طول دوره بین دو مرتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۰ امتیاز باشد).
۴- کسب حداقل ۷۰ درصد امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۶۵ درصد باشد).
رتبه (۴):
۱- داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۳).
۲- گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.
۳- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو مرتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۵ باشد).
۴- کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۷۰ درصد باشد).
رتبه (۵):
۱- داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۴).
۲- گذراندن ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.
۳- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو رتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۰ باشد).
۴- کسب حداقل ۸۵ درصد از امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۸۰ درصد باشد).
سوابق تجربی معلمان در ارتقای طبقه و رتبه شغلی، براساس ضوابط دستورالعمل ساعت تدریس هفتگی شاغلان مشاغل طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور قابل محاسبه خواهد بود.
همچنین نظام رتبهبندی معلمان از تاریخ ۱ مهر ۱۳۹۸ لازمالاجرا است و از این تاریخ ارتقای رتبهبندی مشمولان براساس مفاد این شیوهنامه انجام میشود.
در این شیوهنامه آمده است: مدت تحصیل در دانشگاههای فرهنگیان و شهیدرجایی و همچنین طول تحصیل مشمولان قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ و دوره مهارتآموزی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تجربه مربوط محسوب نمیشود.
جدول امتیاز حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل مسمولان نظام رتبهبندی دوره ابتدایی و متوسطه به شرح زیر است: