خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هزینه و درآمد دفاتر اسناد رسمی به سختی تامین می‌شود

ایسنا | استان‌ها | جمعه، 06 دی 1398 - 12:11
مدیر کانون سردفتران و دفترداران استان فارس مدعی شد که این دفاتر درآمدی بسیار پائین دارند به شکلی که حتی هزینه‌های جاری را به سختی تامین می‌کنند.
اسناد،رسمي،سردفتران،سند،ثبت،دفاتر،فارس،املاك،كانون،استان،ساز ...

ایسنا/فارس مدیر کانون سردفتران و دفترداران استان فارس مدعی شد که این دفاتر درآمدی بسیار پائین دارند به شکلی که حتی هزینه‌های جاری را به سختی تامین می‌کنند.
حسین ساجدی شامگاه پنجشنبه ۵ دی در آیین روز دفاتر اسناد رسمی که با حضور مدیران ثبت اسناد و املاک استان برگزار شد، با بیان اینکه ۴۴۳ سردفتر (دفتریار اول و دوم) اسناد رسمی در استان فعالیت دارند، گفت: در هر دفترخانه حداقل ۳ تا ۱۰ کارمند مشغول به فعالیت هستند.
او معتقد است که سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی یک قشر زحمتکش و دارای سلامت نفس هستند و در پاسخ به سئوالی درباره هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی، گفت: هیچگونه حقوقی از دولت دریافت نمی‌کنند و به صورت حاکمیتی زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود.
مدیر کانون سردفتران و دفترداران فارس تنظیم اسناد، گواهی امضاء، سند اقرارنامه، سند تعهد، وکالت نامه‌ها را از مهمترین وظائف سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی برشمرد.
ساجدی همچنین با بیان اینکه کمبود دفترخانه اسناد رسمی نداریم، خاطرنشان کرد: دفاتر از چهار مرجع رسمی شامل سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی و کانون سردفتران و دفتریاران، نظارت می‌شوند بنابراین تخلفات در این حوزه بسیار پایین است.
او عنوان کرد: با توجه به کمبود سند خوشبختانه تخلف در استان کم شده است و اگر تخلفی هم صورت بگیرد عمدی نیست و اشباع بوده است.
مدیر کانون سردفتران و دفترداران فارس اضافه کرد: اگر سردفتری تخلف کند بازرسان این تخلف را در دفتر بررسی کرده و به دادگاه انتظامی اعلام و دادگاه رای به تذکر کتبی، انفصال، جریمه نقدی و شاید تبرئه خواهد کرد.
محمود چمن سرا، معاون اسناد اداره‌کل ثبت اسناد و املاک فارس نیز با اشاره به سیستمی و الکترونیکی شدن ثبت اسناد، این فرایند را گامی ارزشمند در جهت جلوگیری از تخلفات احتمالی و تضییع حقوق مردم برشمرد و گفت: تا پایان آبانماه یک میلون و ۱۰۳ هزار سند توسط بازرسان مورد بررسی قرار گرفته است.
او گفت: از هفته گذشته در سامانه سازمان ثبت بحث استعلام اصالت سند مالکیت قرار گرفته و عموم مردم با مراجعه به سامانه https://www.ssaa.ir از اصالت سند اطلاع یابند.
چمن سرا یادآور شد: شهروندان اگر شکایتی از دفاتر اسناد رسمی داشته باشند میتوانند به بلوار همت جنوبی اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس مراجعه کنند.
انتهای پیام